niedziela, 5 maja 2013

Dlaczego reklamy w Internecie chcą nas wykończyć?

Kamil Kalbarczyk




Włączasz komputer.
Otwierasz przeglądarkę.
Rozpoczynasz zwiedzanie witryn internetowych.
Szast! Prast! Buuum! Pojawia się wielka reklama super-hiper-mega-atrakcyjnego kredytu w banku X, przysłaniająca trzy czwarte ekranu. Dźwięk nie wiadomo skąd. Szukasz krzyżyka, żeby pozbyć się natręta. Nie widzisz go. Po chwili znajdujesz. Klikasz – krzyżyk ucieka. Po morderczym pościgu udaje Ci się zamknąć reklamę. Ba Dum Tss! Ciach! Wyskakuje następna, tym razem oferują ci sadzonki lawendy za jedyne 8,99…





To nieco wyolbrzymiony obraz rzeczywistości, jakiej doświadczam na co dzień. Jednak faktem jest, że internetowe reklamy bywają irytujące. W zasadzie, zarzutów postawić można wiele: wielkość, głośność, zbytnia ruchliwość, powtarzalność. Aliści to, co najbardziej przeszkadza to fakt, że reklamy nie są atrakcyjne (oczywiście nie dotyczy to wszystkich reklam). Skoro chcę wyłączyć jakieś 90% „atakujących” mnie kolorowych, wystrzałowych i śpiewających okienek, znaczy, ze coś jest z nimi nie tak. 

Sytuacja pierwsza: 

Słucham dość głośno, spokojnej instrumentalnej muzyki. Chcę w między czasie odwiedzić kilka stron. Nagle jak grom z jasnego nieba, na którejś z zakładek włącza się zabójczo głośna muzyka, która nieomal mnie ogłusza. Teraz pytanie: w której z dwunastu otwartych zakładek to szalenie irytujące coś się włączyło? Skutek – jestem poirytowany.

Sytuacja druga:

Przeglądam sobie stronę X. Nagle wyświetla się wielka reklama mebli w promocyjnej cenie. Nie chcę kupować mebli. Staram się zamknąć natrętny komunikat, który właśnie zasłonił mi połowę artykułu. Nie trafiam w ruchomy krzyżyk i zostaję przekierowany na stronę producenta owych mebli. Skutek - jestem poirytowany.

Sytuacja trzecia:

Włączam sobie w sieci nowy odcinek programu rozrywkowego. Klikam „play”. Muszę najpierw obejrzeć dziewięćdziesiąt sekund nieinteresujących reklam: szamponu, operatora komórkowego i nowego modelu samochodu. Po dwudziestu minutach programu, w emocjonującym momencie włącza się kolejna porcja reklam. Skutek – jestem poirytowany.


Konkluzja:

Faktem jest, że przestaliśmy zauważać reklamy znajdujące się tylko w banerach czy z boku stron. To logiczne, że w takim razie reklamy chcą być zauważone i żeby to osiągnąć musza nam skakać przed oczyma, krzyczeć i zasłaniać wszystko inne. Czy to jednak wystarczający powód? Nie wydaję mi się. Ponadto nawet jeśli niechcący klikniemy w reklamę i przeniesieni zostaniemy na stronę reklamodawcy, cały proces nie odniesie zamierzonego rezultatu, a może tylko zniechęcić i zdenerwować potencjalnego klienta. Nierzadko zdarza się także, że reklama próbuje nas oszukać albo wprowadzić w błąd. Dobrym przykładem może być pojawiający się gdzieś między tekstem niebieski pasek z czerwonym powiadomieniem „masz wiadomość” do złudzenia przypominający facebookowy komunikat. Na coś takiego przez pierwsze kilka razy reagowałem uwagą (ooo, nowa wiadomości na facebooku?!). Jednak po kliknięciu na to szybko okazywało się, że to tylko reklama jakiegoś innego portalu.





Pragnę tylko zwrócić uwagę na narastający problem inwazji reklam utrudniających swobodne korzystanie z zasobów sieci. Nie warto wszczynać ogólnej krucjaty przeciw reklamom internetowym - byłaby to walka z wiatrakami. Chociaż nie zdajemy sobie sprawy to podświadomie reagujemy na nie i niejednokrotnie kupując coś bezmyślnie w sklepie, bierzemy to, co znamy, co widzieliśmy w spocie reklamowym. Reklama zatem nie musi być tak natrętna jak to opisałem powyżej, aby zasiała ziarno incepcji w naszej głowie. Ważne, aby była lokowana i prezentowana, tak byśmy nie reagowali na nią jak najszybszym szukaniem krzyżyka lub napisu „zamknij”. Powinna przyciągać swoją formą lub treścią, tak żeby zainteresowani sami w nią klikali. Jednakowoż w świecie, gdzie reklamy otaczają nas zewsząd (i w sieci i w realu), czytając artykuł, sprawdzając pocztę czy pisząc ze znajomym naprawdę mamy ochotę zwracać na nie uwagę?



P.S.: Żale zostały wylane, problem zakomunikowany, jednakże szukając jakiegoś mema lub GIFa do wpisu zostałem zaatakowany przez kolejne agresywne reklamy. Pora zainstalować Adblocka…

44 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie jeśli reklama jest źle zrobiona i staje się nachalna to tak jest, że czujemy się przez nią atakowaną. Również kierowanie reklamy do osób niezwiązanych z danym produktem czy usługą również mija się z celem. Dzięki usłudze https://fabrykamarketingu.pl/programmatic-buying-rtb możemy mieć realny wpływ na to, że nasza reklama będzie odbierana tylko przez klientów którzy są zainteresowani naszym towarem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim zdaniem jeśli reklama jest robiona nieprofesjonalnie to faktycznie można odczuć że jest zbyt nachalna. Gdy reklamy i kampanie wizerunkowe robi http://tearsofjoy.pl/ to w tym przypadku nie ma mowy o amatorszczyźnie. Jak dla mnie efekt jest zniewalający.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze zrobiona reklama nie jest na pewno męcząca, coraz częściej producenci przekonują się, że często mniej znaczy więcej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niekoniecznie bym powiedziała, że chcą nas wykończyć tylko może co niektóre są przeprowadzane niewłaściwie. Bardzo spodobała mi się ostatnio idea sms marketingu https://www.cashbill.pl/blog/uslugi-gsm/sms-marketing-5-powodow-dla-ktorych-warto-w-niego-zainwestowac/ który jak widać cały czas ma się dobrze i jest bardzo skuteczny.

    OdpowiedzUsuń
  6. Gdy chcemy w odpowiedni sposób promować nasz biznes w internecie to musimy wybrać ku temu bardzo dobry sposób. W ostatnim czasie ciekawie to zostało scharakteryzowane w http://e4media.pl/jak-wypozycjonowac-strone-internetowa/ iż pozycjonowanie stron www jest nadal bardzo skuteczną metodą na to aby zbudować swoją firmę. Ja Bardzo chętnie stosuję takie zabiegi marketingowe.

    OdpowiedzUsuń
  7. O tak, nowoczesne i nietuzinkowe formy reklamy na pewno są dużo bardziej efektywne. Mi się podoba to co robi agencja Green Parrot , ponieważ mają naprawdę rozbudowaną ofertę wśród której można znaleźć oryginalne i innowacyjne metody reklamowe

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja jestem zwolennikiem reklamy outdoorowej. Sam we współpracy z firmą https://www.vizer.pl/ reklamuje w ten sposób moją firmę i świetnie się to sprawdza.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dlatego ja przede wszystkim stawiam na pozycjonowanie stron, gdyż jest to najmniej inwazyjna metoda i zarazem bardzo skuteczna jeśli chodzi o reklamę swojej strony. Jako, że się uczę to pojęcia audytu SEO i linków https://www.zgred.pl/audyt-pozycjonowania-oraz-linkow/ jest niestety dla mnie jeszcze obca.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Co niektórzy się zachłysnęli możliwościami internetowymi i już nie myślą, potem atakują nas takie niechciane reklamy. Może warto wrócić do podstaw i skupić się na eventach branżowych. Reklama w formie ścianki tekstylnej https://adlove.pl/pl/scianki-tekstylne-141/ nie jest nachalna i jest doceniana przez klientów (jeśli ładnie wykonana ;) )

    OdpowiedzUsuń
  14. Dobra reklama absolutnie nie powinna mieć właśnie takich działań. Myślę, że powinniście zerknąć sobie na stronę http://adnext.pl/onas/performance-marketing-narzedzia/ aby dowiedzieć się o performance marketingu. Moim zdaniem to fantastyczna opcja, która pozwala na wyniesie firmy nieco wyżej. Czy Wy też macie takie wrażenie? Sprawdźcie działania firmy i koniecznie dajcie znać!

    OdpowiedzUsuń
  15. Niesamowite informacje. Uwielbiam wchodzić na Twojego bloga, ponieważ posiadasz mnóstwo ciekawych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  16. Trzeba po prostu trafiać na odpowiednie reklamy i tylko z takich korzystać. Dla mnie bardzo fajną formą reklamy są powiadomienia, które przychodzą, jeśli odwiedzimy jakąś stronę. Takie powiadomienia informują też o promocjach i nowościach. Wszystkie szczegóły poznajcie na stronie https://push-ad.com/rozwiazania-dla-branz/

    OdpowiedzUsuń
  17. Może za dużo ich albo są źle dobrane. W takim razie może warto podziałać na rynku lokalnym? Można nawiązać współpracę z drukarnią https://chroma.pl/pl , która realizuje różnego rodzaju zamówienia na materiały promocyjne - ulotki, kalendarze i inne

    OdpowiedzUsuń
  18. Wiadomo, że bez reklamy trudno funkcjonować, zaistnieć na rynku. A tym samym zwiększać sprzedaż swoich produktów czy usług. Dlatego takie kwestie warto powierzać takim specjalistom jak https://seomamut.pl/ . Tworzą strony internetowe, zajmują się m.in. pozycjonowaniem, zajmują się marketingiem. Jak wszystko będzie odpowiednio przygotowane, to i odbiór będzie pozytywny.

    OdpowiedzUsuń
  19. Polecam coś takiego, jak odzież reklamowa, czyli nic innego, jak odzież z logo Waszej firmy idealna dla Waszych pracowników, którzy pracują z klientami na co dzień. Śmiało można powiedzieć, że jest to "chodząca reklama", a inwestycja w nią nie jest wysoka. Wystarczy sprawdzić sobie ofertę firmy https://www.odziezdoreklamy.pl/12-kamizelki

    OdpowiedzUsuń
  20. Cały czas zastanawiam się nad tym, jaka forma reklamy będzie dla mnie najbardziej odpowiednia, bo tak naprawdę jest mnóstwo różnych rozwiązań, z których można sobie skorzystać. Może reklama w postaci filmu reklamowego będzie odpowiednia?

    OdpowiedzUsuń
  21. To jest fakt, z reklamami różnych firm mamy niemal codziennie do czynienia, czy to w rzeczywistości czy w internecie. Wiadomo, reklama dźwignią handlu jak to mówią. Ważne, żeby postawić na przemyślaną strategię i skuteczne działania. Chodzi o to żeby w miarę możliwości najszybszym czasie osiągać cele sprzedażowe, przy optymalizacji działań ograniczając przy tym koszty. Dlatego warto w tym temacie polegać na http://blog.sklep.pl/ , oni wiedzą jak to zrobić dobrze i skutecznie.

    OdpowiedzUsuń
  22. To prawda, czasem tych wszystkich reklam to ma się dość. Dużo zależy od tego jak dana reklama jest zrobiona, bo jeśli z inwencją, pomysłem to w porządku. Działania reklamowe są różne, fajne i ciekawe są na przykład kubki reklamowe czy inne gadżety. W sumie niezbyt duży koszt, a klienci lubią takie dostawać.

    OdpowiedzUsuń
  23. No mnie nie każda reklama zaciekawi, po prostu źle opracowane.

    OdpowiedzUsuń
  24. Niektóre reklamy są denerwujące i męczące to prawda, zwłaszcza gdy jest ich w nadmiarze (jak reklamy media expert czy obecnie media markt). Zapadają one w pamięci ale jednak w negatywnym znaczeniu. Ja osobiście najbardziej lubię reklamy POS, dlatego złożyłam zamówienie na nie w firmie Exposite. Trafiają do odbiorcy w realnym momencie. Trzeba jednak pamiętać, że niestety nie wszystko można w ten sposób reklamować.

    OdpowiedzUsuń
  25. Jak najbardziej sama reklama jest niezwykle ważna i tym bardziej ja teraz preferuję reklamę internetową. Bardzo podoba mi się także wpis https://push-ad.com/blog/notyfikacje-web-push-sa-rodo-friendly/ gdyż nie wiedziałam, że notyfikacje push są zgodne z RODO.

    OdpowiedzUsuń
  26. Moim zdaniem w dzisiejszych czasach bardzo ważną kwestią jest na pewno pozycjonowanie stron i ja w głównej mierze na tym chcę się skupić. Już czytałam artykuł http://biznesplan.org/jak-pozycjonowac-sklep-internetowy/ w jaki sposób możemy zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja nigdy tak tych rzeczy nie postrzegałam i wręcz jestem przekonana, że jest to bardzo fajny sposób na reklamę. Moim zdaniem warto na pewno również zapoznać się z wpisem https://ebiznes.org.pl/jak-skutecznie-wypromowac-maly-biznes-w-internecie/ gdzie ciekawie opisano skuteczne promowanie małego biznesu w sieci.

    OdpowiedzUsuń
  28. Każda reklama jest dobra, ale jak już ktoś zauważył, najważniejsze, żeby była z umiarem :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie taka jest rola reklamy. Jeśli czujemy się nią zmęczeni to znaczy, że jest ona źle zaprojektowana. Może warto przemyśleć ponownie strategię marketingową, postawić np. na wizytówki i inne materiały przekazu bezpośredniego

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo ciekawe podejście do tematu

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciekawy temat, dobrze przemyślana reklama to połowa sukcesu.

    OdpowiedzUsuń
  32. świetny blog i ciekawe treści.

    OdpowiedzUsuń
  33. Reklama w internecie jest bardzo ważna. O tym jaki jest koszt pozycjonowania stron internetowych znajdziecie tutaj https://www.grupa-icea.pl/ile-kosztuje-pozycjonowanie-cena-za-pozycjonowanie-stron-oraz-sklepow-internetowych/

    OdpowiedzUsuń
  34. Wszystko zależy od tego w jaki sposób została ona wykonana i czy do nas trafia.

    OdpowiedzUsuń
  35. Interesujący wpis. Pomocne informacje

    OdpowiedzUsuń
  36. Obejrzenie reklamy nie jest wysoką cena za darmowe korzystanie z stron czy serwisów za które można po prostu zapłacić jeśli nie chce się ich widzieć.

    OdpowiedzUsuń
  37. To nie jest tak że reklamy chcą nas wykończyć. Reklama zawsze towarzyszyła społeczeństwu. Reklamy zawsze są wśród nas tylko zmieniają nieco formę. Przykładowo reklama w formie nagrań video jest uważana za najlepszą formę reklamy, ponieważ dobrze poprowadzona przykuwa wzrok i zainteresowanie odbiorcy.

    OdpowiedzUsuń